יום שלישי, 3 בנובמבר 2015

האם אפשר ללמוד מבלוגים, קהילות מומחים וסרטים? - אורית מולווידזון ומירה תמיר

הסבר על מעבדת חקר.

בלימודי הכימיה יש חשיבות רבה לעבודה במעבדה.
העבודה במעבדה מלמדת, יותר מכול, את מהותה המדעית האמתית של הכימיה.
במהלך הניסויים התלמידים מתמודדים בפועל עם העקרונות התיאורטיים שלמדו בשיעורי הכימיה. באופן זה, הניסוי במעבדה ממחיש את הנלמד מזווית אחרת.



הערכה:

הערכת התלמידים ביחידת המעבדה מתבססת על עקרונות
החלופות בהערכה (הערכה מעצבת, רציפה ומתמשכת),
הנותנת משוב מפורט לשם קידום הלמידה ושיפור ההוראה.
להערכת פעילויות החקר המגוונות שביחידת המעבדה, וכן להערכה האישית של התלמיד,
פותחו כלי הערכה (מחוונים). כל אחד מן המחוונים הותאם לאופי הפעילות, לרמתה ולמטרותיה.
קישור למחוונים שונים.

חלוקה לקבוצות עבודה:
פעילויות החקר תתבצענה על- ידי קבוצות של תלמידים שמהווה צוות.  עבודת צוות היא שיטת העבודה המובילה בעולם המודרני בתחומי עיסוק ומחקר שונים.  כל אחד מהתלמידים חייב להיות נוכח בכל שלבי הניסוי.
מספר התלמידים בקבוצה עשוי להשתנות בהתאם לרמת הפעילות ו/או מספר התלמידים בכיתה. המספר המומלץ של  תלמידים בקבוצה בפעילויות מרמות שונות לא יעלה על ארבעה.

קבוצות העבודה לא תהיינה קבועות. בצורה זו יוכלו התלמידים למלא תפקידים שונים ולקבל על עצמם אחריות מסוגים שונים.
הסבר על שלבים בפעילות החקר


עבודה במעבדה דורשת שמירה קפדנית על כללי הבטיחות!!!

סרטון בטיחות במעבדה

https://www.youtube.com/watch?v=P4Fx2YbXNYo&spfreload=10
מספר הניסויים הנדרש לפי תכנית הלימודים
מספר ניסויים
סוג הניסוי
2
ניסוי רמה I
2
ניסוי רמה II חלקי
4
ניסוי רמה II מלא

טבלה מסכמת של הדרישות במעבדת חקר
רמת הניסוי
מספר הניסויים המינימלי הנדרש
היבחנות פנימית
30%
היבחנות חיצונית
70%
חלק ראשון
חלק שני-אפשרות א'
חלק שני-אפשרות ב'
1
2
-
-
2  חלקי
1
1
-
2  מלא
1
3
-
3
-
-
1



2 תגובות:

  1. מירה שלום,
    נסי להשוות את ההנחיות שלך לשאלת החקר לאופן ניסוח "בעיות מורכבות" המתאימות לפרויקט חקר שיתופי המופיע במאמר "הוראה באמצעות בעיות מורכבות" של האגף לילדים מחוננים ומצטיינים. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Gifted/MaagarYeda/Noshim/BehayotMurkavot.htm
    אירית

    השבמחק
  2. מירה שלום,
    נסי להשוות את ההנחיות שלך לשאלת החקר לאופן ניסוח "בעיות מורכבות" המתאימות לפרויקט חקר שיתופי המופיע במאמר "הוראה באמצעות בעיות מורכבות" של האגף לילדים מחוננים ומצטיינים. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Gifted/MaagarYeda/Noshim/BehayotMurkavot.htm
    אירית

    השבמחק