יום שבת, 10 באוקטובר 2015

שלושה רעיונות אליהם נחשפתי באמצעות הרצאתו של ד"ר הסגל:

  • הטכנולוגיות מפרידות אותנו מהטבע. אנחנו לא נמצאים בעולם טבעי אלא בעולם שבנינו לעצמנו, עולם בלי קשר אל הטבע. הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת לצמצם מרחבים כזמן ומרחק, ובכך יוצרת מציאות חדשה הרחוקה מהמציאות הפיזית הטבעית. כאשת חינוך אני רואה יתרונות רבים בטכנולוגיה הדיגיטלית. אפשרויות לימוד כמעט בלתי מוגבלות. 











  • המרחב הלא טבעי הופך להיות המרחב הטבעי. תקשור דרך מסכים הפך להיות הטבעי, המציאות האמיתית. הסייבר ספייס הפך למרחב החיים הטבעי שלנו. אנחנו הולכים ומתרחקים ממה שנחשב לתקשורת הטבעית, תקשורת הפנים אל פנים. ילדים יוצרים קבוצות וירטואליות ונמצאים בהן רוב שעות הפנאי שלהם. בעוד שעד לאחרונה התקשורת הבלתי אמצעית שלי עם תלמידי היא זו שאיפשרה את החיבור לתלמידים, הרי שעתה החליפה התקשורת דרך המסכים והרשתות החברתיות את המפגש פנים אל פנים. הנגישות, הזמינות והמיידיות של מפגש דרך מסכים מאד נוחות לשני הצדדים, שלא צריכים להמתין לשעות פנויות במערכת כדי לקיים מפגש. 











  • Second Life. לנושא זה התוודעתי לראשונה בהרצאתו של ד"ר הסגל, ואני מתכוונת ללמוד את הנושא יותר לעומק. האפשרות של למידה דרך משחק, באמצעות כניסה לדמות כלשהי נראתה לי על פניו פנטסטית. אבל, כשהסתבר לי מההרצאה שאנשים מדברים בטרמינולוגיה של ה-Second Life, עד כדי זיהוי עצמם עם דמותם הוירטואלית, קצת נרתעתי. נדמה לי שמדובר בצעד גדול מדי בדרך לאיבוד הזהות העצמית וצלילה לתוך עולם וירטואלי עד כדי התנתקות מוחלטת מהמציאות. אנשים יקיימו את כל מערכות היחסים שלהם עם דמויות וירטואליות והקשר לעולם הפיזי יהיה קשר שטחי וזמני.


3 תגובות:

  1. יעל שלום,
    אתייחס לנקודה האחרונה שהעלית - חשוב להבין שאומנם יש חריגים (בתרבויות מסוימות החריגים הם רבים...) המבלבלים בין העולם הווירטואלי לממשי, בדרך כלל לא כך הדבר.
    משחקים אלו מסייעים לבני נוער רבים וגם למבוגרים ברכישת מיומנויות שונות - כולל מיומנויות חברתיות. שווה להכיר :)

    ממליצה גם לך לעקוב אחר עשייתה של קרן אלימלך בשילוב עולמות ווירטואליים בהוראת האזרחות וההיסטוריה.
    https://www.youtube.com/watch?v=4ev4vpt3rug

    השבמחק
  2. היי אפרת
    ראיתי את הסרטון עם קרן (זה היה חלק מחומרי ההעשרה בקורס שלנו). אני דיברתי על משהו קצת יותר קיצוני: בהרצאתו סיפר אלון הסגל על מישהו שבראיון קבלה לעבודה זיהה את עצמו עם הדמות הוירטואלית שלו והדרגה שהגיע אליה (ומייד התקבל לעבודה). זה לדעתי בעייתי מאד.

    השבמחק
  3. היי יעל,
    בהחלט מדאיג שאנשים מזדהים ומזוהים ע"י אחרים בדמותם ה"משנית", הדאגה שלי לא נובעת ממערכות יחסים וירטואליות אלא יותר מביצוע פשעים בשמו של ה"אני האחר"...
    https://eshnav.wordpress.com/2007/08/10/%D7%94%D7%91%D7%A0%D7%A7-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%91-second-life-%D7%A7%D7%A8%D7%A1/

    השבמחק