יום רביעי, 18 בנובמבר 2015

שילוב משחק בהוראה

ראשית רוצה להמליץ על אתר שתקלתי בו השבוע . "שילוב המשחק בתהליכי הוראה למידה"
באתר מוצגות תבניות למשחקים כמו גם הרציונל והתיאוריה שמאחוריהם.

שנית, אציע רעיון לשילוב משחק בהוראה. אני רוצה להתחיל מהצעה לתת לתלמידות ליצור את המשחק. באחד התיכונים בו אני מלמדת תנועת הצופים חזקה מאוד. כשביקתי מהתלמידות לבצע פעילויות לכיתה כדי להעביר גוף ידע מסוים הן ויתרו על מצגות ויצרו משחקים. ממצא אצ המטמון ועד חבילה עוברת. בעיני היו כמה נקודות רווח בתהליך זה- הבנות שיצרו את המשחק חוו תהליך למידה משמעותי של גוף הידע. הבנות שהשתתפו בפעילות למדו את גוף הידע. ולכולם, כולל המורה, היה שיעור מהנה ומעשיר שמסייע ברתון של התלמידות ובמוטיבציה להגיע לשיעורים וללמוד.

לקחתי התנסות זו לבית ספר אחר בו אני מלמדת שם התלמידות למדו גוף ידע אחר ונתבקשו כמשימה ליצור משחקים. הן יצרו משחק זיכרון, טריוויה ותשבץ.

כעת בכוונתי ליצור משחקים לנושאי לימוד שונים כאמצעי תירגול של חומר לקראת המבחן.

* לאחר שפרסמתי את הפוסט חזרתי וחשבתי שוב.
מה שהצעתי מעלה עושה שימוש במשחקים בתהליך ההוראה. אבל הוא לא בהכרח מציע מאפיינים של משחק כלמידה.
חושבת עוד קצת "בקול רם". אולי הרעיון של פרסים, או תגיות, מדליות וכו' הוא יותר רעיון של משחוק. למשל, תלמיד שמבצע עבודה מסוימת, התנהגות מסוימת מרוויח טוקנים או פרסים שמאפשרים לו להתקדם לשלב הבא. כשהתלמידים מסיימים למידע גוף ידע מסוים הם מקבלים "נקודות" ועוברים לשלב הבא. ממשיכה לחשוב.....

תגובה 1:

  1. את צודקת, ההבחנה שלך טובה. מבלי להמעיט בערך שילוב המשחק בלמידה, הכוונה ביחידת הלימוד היא לשים לב למאפייני משחק המיושמים על פעילות לימודית חוץ משחקית. בטבלה שאתם עורכים עכשיו ביחד, הדגשת בצדק שיש לזקק את המאפיין המשחקי. הטבלה תאפשר לנו מבחר מאפיינים מתוכם נבחר את המתאים ביותר למטרות הלימודיות ולא נסתפק רק במתן גמול בדמות פרסים ותגיות.

    אירית

    השבמחק