יום ראשון, 15 בנובמבר 2015

היפוך אחריות - ארוחת בוקר כימית - אורית מולווידזון ומירה תמיר

פעילות לימודית בכימיה - ארוחת בוקר כימית.
הכינו: מירה תמיר ואורית מולווידזון
רציונל הפעילות
בניית פעילות בכימיה ובה יש העברת אחראיות ללמידה מהמורה לתלמיד - היפוך והענקת אוטונומיה תפקודית לתלמיד, בהתאם לתכנים שהוצגו בהרצאה של ד"ר אלון הסגל "הלגיטימציה בחברה הדיגיטלית".
הפעילות תתבסס על הסקרנות הטבעית שיש לתלמידים, על פיתוח מיומנויות אוריינות  מידע ואוריינות מדעית בקרב לומדי כימיה. הדגש יעשה על פיתוח הרגלים שמעבירים אחריות לימודית  אל קהילת הלומדים.

הפעילות שפיתחנו מתייחסת לנקודות הבאות:
·  אוטונומיה תפקודית בלמידה, בהגדרת הבעיה ובהתמודדות עם פתרונה
·        שימוש במיומנויות של אוריינות מידע ואוריינות כימית
·        התייחסות למעגלי למידה מתוקשבת

מטרות:
·     לפתח אוטונומיה תפקודית בלמידה, בהגדרת הבעיה ובהתמודדות עם פתרונה
·        לחזק שימוש במיומנויות של אוריינות מידע ואוריינות כימית
·        להשתמש במעגלי למידה מתוקשבת ורשתות חברתיות בהן נמצאים התלמידים
·        ללמד תכנים במבנית "טעם של כימיה".
·        ללמד בדרך חווייתית.
·        לפתח עבודת צוות.
·        לפתח מיומנויות חקר בכימיה.

קהל יעד: תלמידי כיתה י או יא שלומדים כימיה בהיקף 5 יחידות.
הערכה: הפעילות משלבת תכנים בכימיה ששייכים לתכנית הלימודים גם במסגרת ה-70% וגם 30%. ניתן לבצע בה רק הערכה אלטרנטיבית או גם אלטרנטיבית וגם הערכה מסורתית (מבחן בתום הפעילות)

ארוחת בוקר כימית- תיאור הפעילות.

I. התארגנות לפני הפעילות- בבית:
1. בחר מתוך הרשימה שמפורסמת בבלוג מזון או משקה שאתה אוהב ואותו תביא לארוחת הבוקר.
    ניתן להוסיף מזון או משקה בתיאום עם מורה לכימיה.
2. חפש מידע על המרכיבים העיקריים במזון שבחרת ורשום אותם במחברת.

II. פעילות בכיתה
המורה יכין כרטיסיות בהן יש מידע על מרכיבי מזון , בהתאם לרשימה שפורסמה בבלוג.
1. כל משתתף יחפש את הכרטיסייה המתאימה למרכיב העיקרי במזון שהוא הביא (וישמור אותה להמשך הפעילות וחלוקה לקבוצות)
2. ארוחת בוקר משותפת.
חלק  א'  - הכנת מזון.
i. המורה יבקש שני מתנדבים שיכינו גבינת קוטז'.
ii. התלמידים יתחלקו לקבוצות ויכינו חמאה.
iii. המורה יבקש שני מתנדבים שיטגנו את הביצים ויחלקו לכל התלמידים.
חלק  ב'- אכילה בצוותא. בתאבון!
3. סדנה:
1. משתתפים מתחלקים לקבוצות (עד 4) לפי מרכיבי המזון העיקריים במזון שהביאו– פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים, סיבים תזונתיים.
2. כל אחד מציג בקבוצה את המידע שאסף בבית.
3. חלוקת עבודה בקבוצות לקראת פעילות בבית.

III. פעילות בבית:
1.  כל קבוצה תכין כרטיסיית מידע על מרכיב המזון המשותף שלהם ותציג אותה בבלוג.
הכרטיסייה צריכה להכיל את המידע הבא :
·       נוסחה הכימית הכללית של המרכיב / הקבוצה הפונקציונלית האופיינית למרכיב המזון.
·       התכונות הכימיות של מרכיב המזון.
·       התועלת הבריאותית / הסכנות הבריאותיים של מרכיב המזון.
·       הכמות המומלצת ליום של מרכיב המזון.
·       צורת קליטה בגוף /התהליך אותו עובר מרכיב המזון בגופינו.
·       מזונות העשירים במרכיב הנ"ל והכמות שיש לצרוך מהם ליום כדי לקבל את הכמות המומלצת
·       ועוד...
תציגו את המידע על כרטיסיית מידע באופן אסטטי, יצירתי ומושך את הצופה.
הקפידו על שפה מדעית נכונה.
2. כל קבוצה תגיב בבלוג על שתי כרטיסיות  אותם הכינו קבוצות אחרות.

IV. דיון כיתתי - סיכום הפעילות :
א. כל קבוצה תציג בכיתה בחמש דקות רק מידה מפתיע, מעניין אותו גילו במהלך ההכנה בקבוצות.
ב. המורה ידון עם התלמידים בשאלות:
1.                               מדוע חשוב לשמור על איזון בין מרכיבי המזון השונים? 
2.                               מה קורה בגוף לחלבונים, פחמימות ושומנים  שאנו אוכלים?
3.                               מדוע חשוב לאכול וויטמינים ומינרלים?
4.                               מה מאפיין כל קבוצת מזון מבחינה כימית.
5.                               מה משותף להכנת ביצה, קוטז'?
6.                               מדוע ממליצים לאנשים שקיבלו כוויה לאכול ביצים?
7.                               אילו סוגי  תערובות אתם מכירים? לאיזה סוג תערובת שייך חלב?
8.                               מהו קולואיד?
9.                               מהו ההבדל בין התהליך אותו עוברת חמאה בחימום לבין התהליך אותו עוברת ביצה  בחימום?




תגובה 1:

  1. מירה שלום,
    אינני מורה לכימיה ולכן אתייחס לפעילות שהצגת רק מהפן הפדגוגי.
    הרעיון שלך, להתבונן בארוחת בוקר דרך המרכיבים הכימיים המזינים את הגוף, הוא רלוונטי עבור הלומדים ובוודאי מקרב את הנושא ויוצר מעורבות. הבעיה שאני רואה במערך שלך, היא שהוא לא מספיק משאיר אוטונומיה לתלמידים. במקום הרשימה בבלוג שאת נותנת, אולי כדי לתת לתלמידים להכין רשימה. לתת להם לברר מה הגוף צריך, ואיזה מרכיבי מזון יספקו את צרכיו. על פי זה להנחות אותם לארגן ארוחה. כך הם יתבקשו לבחור את מרכיבי המזון, לנמק את בחירותיהם על בסיס כימי ומדעי, ולגלות שיש קבוצות שונות.
    בהצלחה,
    אירית

    השבמחק